instrumentális opera
New York
Wiener Taschenoper
musicFabric
"A zene néha a felhők fölött vibrál, és nem halljuk többé a visszhangját... nagyon ritkán igazán végtelen; ilyenkor elfelejtjeti velünk a földet"
Ez az egyszerre abszurd és spirituális opera Michael arkangyal kozmikus története, aki a világegyetem uralkodójaként az emberiséget a szeretet által Istenhez vezeti el Lucifer, a lázadás és rombolás kozmikus szelleme ellenére . Az operát énekhang helyett klarinétok, harsonák, hegedűk és ütőshangszerek adják elő, Michael pedig a gravitációt legyőzve darun repülő trombitajátékos, aki hét állomáson át tesz utazást a világ körül, melyet egy 28 zenészből álló zenekar képvisel. Az utazás állomásait azok hangi 'atmo-szférája', tipikus hangszerei, tipikus zenei stílusa jellemzi.
A három főszereplő zenei formaként is megjelenik, amelyet Stockhausen 'formulá'-nak nevez, s amely lehetővé teszi hogy a szereplők hallás alapján is felismerhetők legyenek. Ez a három formula egymásra rétegezve kompozíciót alkot, a 'szuperformulá'-t, amelyben a három különböző karakterű formula szembekerül egymással és rezgései transzpozíció, nyújtás vagy sűrítés során átalakulhatnak egymásba úgy, hogy az egyik átáramlik a másikba, mivel mindennek közös az eredete. Ez a 'szeriális gondolkodás' lényege.
"Ez az opera igéret is egyben arra, hogy egy harmonikusabb korszak következik az emberi létezés földi szenvedésére."
Ez az egyszerre abszurd és spirituális opera Michael arkangyal kozmikus története, aki a világegyetem uralkodójaként az emberiséget a szeretet által Istenhez vezeti el Lucifer, a lázadás és rombolás kozmikus szelleme ellenére . Az operát énekhang helyett klarinétok, harsonák, hegedűk és ütőshangszerek adják elő, Michael pedig a gravitációt legyőzve darun repülő trombitajátékos, aki hét állomáson át tesz utazást a világ körül, melyet egy 28 zenészből álló zenekar képvisel. Az utazás állomásait azok hangi 'atmo-szférája', tipikus hangszerei, tipikus zenei stílusa jellemzi.
A három főszereplő zenei formaként is megjelenik, amelyet Stockhausen 'formulá'-nak nevez, s amely lehetővé teszi hogy a szereplők hallás alapján is felismerhetők legyenek. Ez a három formula egymásra rétegezve kompozíciót alkot, a 'szuperformulá'-t, amelyben a három különböző karakterű formula szembekerül egymással és rezgései transzpozíció, nyújtás vagy sűrítés során átalakulhatnak egymásba úgy, hogy az egyik átáramlik a másikba, mivel mindennek közös az eredete. Ez a 'szeriális gondolkodás' lényege.
"Ez az opera igéret is egyben arra, hogy egy harmonikusabb korszak következik az emberi létezés földi szenvedésére."
előadás után
Avery Hall
No comments:
Post a Comment